Misschien doe je het al. Maar misschien ook niet omdat je geen hulk wilt worden of omdat je liever wilt afvallen en de voorkeur geeft aan cardio. Met krachttraining bouw je inderdaad spiermassa op, maar je hoeft niet bang te zijn ineens uit je kleren te groeien. En juist door je spieren te versterken kun je blijvend wat vet verliezen.

Maar krachttraining heeft nog andere voordelen:

Langer leven

Uit een studie van UCLA uit 2014 blijkt dat we, als we ouder worden, minder kans hebben voortijdig te overlijden als we over meer spiermassa beschikken. Volgens Arun Karlamangla M.D. (co-auteur) kunnen we beter onze spiermassa maximaliseren en onderhouden dan ons druk te maken over gewicht of BMI.

Beter slapen

De meeste sporten, vooral fanatiek beoefend, zorgen voor een betere nachtrust. Krachttraining is hierop geen uitzondering. Uit verschillende studies blijkt dat mensen die regelmatig sporten minder vaak wakker worden gedurende de nacht.

Bescherm je botten

Gewicht-dragende oefening, en met name krachttraining, zou verantwoordelijk zijn voor een hogere botdichtheid. Dit zou de kans op fracturen aanzienlijk verminderen op latere leeftijd.

Verbeter je balans

Verschillende oefeningen binnen het krachttraining-palet zorgen voor een betere balans en coördinatie. Dat is op zichzelf al goed maar een betere balans en coördinatie zorgt in tweede instantie voor een hogere bescherming tegen osteoporose omdat het resulteert in minder “vallen”. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat regelmatig krachttrainen de kans op vallen op latere leeftijd wel met 30% verlaagt.

Meer informatie op https://www.gymplusschotte.be